کانکس سیار

نحوه محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

نحوه محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه از اهمیت چشم گیری برخوردار می باشد. چرا که می تواند تاثیر به سزایی در جذب مشتری داشته باشد. همین طور منعکس کننده قیمت غذا در منو محسوب می شود که مشتری می تواند به درستی و با بودجه ای که دارد، غذای مناسبی را انتخاب کند.

اگر شما هم یکی از دارندگان محصولات پیش ساخته گروه تولیدی دالیا می باشید و می خواهید کسب و کار سیار خود را رونق بیش تری ببخشید، بهتر است با محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه آشنا شوید. این مسئله یک فرمول ساده دارد که با رعایت آن بدون شک می توانید سود زیادی را کسب کنید. با ما همراه باشید.

محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

نحوه محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

آشنایی با نحوه قیمت گذاری غذا در رستوران و کافه

محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه شاید در وهله اول پروسه ای پیچیده به نظر برسد. شاید اگر شما هم مدیریت یک کافه سیار و یا یک فود تراک را داشته باشید، پس از آشنایی با تکنیک محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه، بتوانید به راحتی پس از طراحی منو، آن را قیمت گذاری کنید.

در ابتدا لازم است بدانید چنان چه محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه، بیش از اندازه بالا باشد، روند جذب مشتری با مشکل مواجه خواهد شد. در صورتی که این روند رو به رشد نباشد، کسب و کار شما با شکست رو به رو می شود. در مقابل هر چه محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه پایین باشد و با کانسئت و برند مجموعه شما هم خوانی لازم را نداشته باشند، در آن صورت قادر نخواهید بود که مشتری های لازم را به کسب و کار خود جذب کنید. محاسبه صحیح هزینه غذا یکی از مهم ترین راز های کافه داری و رستوران داری و همین طور یک کسب و کار تازه تاسیس می باشد.

درصد هزینه غذا چه معنی می دهد؟

درصد هزینه غذا نسبت به هزینه های خرید مواد اولیه مورد نیاز رستوران و محاسبه درآمد حاصله از آن زمانی که هر آیتم از منو فروش می رود، می باشد. ( فروش غذا و نوشیدنی). لازم به ذکر است که هزینه غذا همواره با عنوان درصد هزینه غذا شناخته می شود.

در حالی که برخی از رستوران ها و کافه های سیار، از هزینه غذا به منظور محاسبه قیمت غذایی و یا نوشیدنی که در مجموعه تهیه می شود، استفاده می کنند، برخی دیگر ترجیح می دهند تا از هزینه کالا فروخته شده استفاده نمایند.

هزینه کالا فروخته شده عدد بودجه صرف شده به منظور تهیه مواد اولیه ای می باشد که برای آماده سازی غذا صرف می شود را معیار محاسبه خود قرار می دهد. این عدد هزینه کلیه لوازم لازم حتی اقلامی مانند دستمال میز و مواد اولیه لازم برای تزیین را شامل می شود.

محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه بر اساس هر سرو

پیش از آن که اعداد هزینه های را قطعی کنید، باید بدانید که این عدد به علاوه آماده سازی هر آیتم منو برای رستوران و یا کافه به چه میزان هزینه خواهد داشت.

به این منظور که هزینه غذا را برای هر سرو و یا هزینه هر آیتم منو را به درستی مورد محاسبه قرار دهید، ابتدا باید جمع هزینه های لازم برای هزینه های مواد اولیه برای هر سرو را به درستی برآورد کنید.

محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

آشنایی با نحوه محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

بررسی جزیی مفهوم محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

در حالی که بسیاری از رستوران داران محاسبه درصد هزینه غذا ر جدی نمی گیرند، اگر به دنبال موفقیت در این کسب و کار باشید، باید حتما همواره حساب درصد هزینه غذا را در مجموعه خود داشته باشید.

درصد هزینه غذا به معنی ارزش هزینه غذا برای توجیه درآمد می باشد که به صورت درصد مورد محاسبه قرار گرفته و نمایش داده می شود. این عدد زیر بنای محاسبه قیمت صحیح برای کلیه آیتم های منو می باشد. قانون سر انگشتی این می باشد که باید درصد هزینه غذا (بدون از دست دادن کیفیت) را تا آن جا که می توانید پایین نگه دارید. این دقیقا راهکاری می باشد که با آن می توانید سودهی کسب و کار خود را به حداکثر برسانید.

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای شما مطرح شود، این است که چه عددی نرخ مناسب درصد هزینه غذا می باشد؟

به این منظور که سود آوری رستوران در سمت و سویی عالی قرار بگیرد، اکثر صاحبان کسب و کار های سیار مانند فود تراک و کافه سیار، عدد درصد خود را بین ۲۸ درصد تا ۳۵ درصد از درآمد خالص مجموعه در نظر می گیرند.

با این که این عدد را با دقت بررسی کرده ایم و آن را برای شما ذکر کرده ایم، باز هم نمی توان گفت که دقیقا چه عددی برای درصد هزینه غذا ایده آل می باشد. دلیل آن این است که نرخ آن ممکن است بسته به شرایط مختلف تغییر کند.

نحوه محاسبه درصد هزینه غذا

به منظور مخاسبه اصولی درصد هزینه غذا، اول از همه لازم است تا ارزش واقعی موارد زیر را به درستی تعیین کنید:

  • محاسبه ارزش اقلام خریداری شده هفتگی با ماهانه
  • محاسبه خرید های میان هفته و میان ماه
  • محاسبه ارزش باقی مانده اقلام خرید های هفتگی و ماهانه
  • میزان کل فروش در بازه زمانی مشخص

فرمول محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

برای محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه، پیش از هر چیزی باید ارزش اولیه لیست اقلام خریداری شده را مورد محاسبه قرار دهید و آن را از ارزش نهایی لیست اقلام خریداری شده نهایی باقی مانده کم نمایید. در نهایت عدد به دست آمده را بر میزان کل فروش تقسیم کنید.

(خرید اقلام بر طبق لیست + هزینه صرف شده برای سایر اقلام) – ارزش اقلام باقی مانده / میزان کل فروش

محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

بررسی فرمول محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه

کلام آخر

به منظور محاسبه قیمت غذا در رستوران و کافه یا همان درصد قیمت غذا، باید یک به یک موارد گفته شده را در نظر بگیرید. لازم است بدانید که باید موارد مختلفی از جمله محاسبه ارزش اقلام خریداری شده هفتگی با ماهانه، محاسبه خرید های میان هفته و میان ماه، محاسبه ارزش باقی مانده اقلام خرید های هفتگی و ماهانه و میزان کل فروش در بازه زمانی مشخص را مورد بررسی قرار دهید و در فرمول زیر بیاورید تا به درستی سود کسب و کار خود را به دست آورید.

فرمول: (خرید اقلام بر طبق لیست + هزینه صرف شده برای سایر اقلام) – ارزش اقلام باقی مانده / میزان کل فروش

 

 

Back to list