خانه پیش ساخته چیست؟

خانه پیش ساخته (Prefabricated Home) یک ساختمان یا ویلای پیش ساخته است که تمامی اجزای آن در کارخانه ساخته می شود. ممکن است در کارخانه سرهم شود و یا اینکه در مکان نصب مونتاژ شود. به طور کلی ساختمان پیش ساخته به بناهایی گفته می‌شود که در یک مکان ساخته شده و سپس در مکان دیگری مونتاژ می‌شوند. یک ساختمان پیش ساخته از آلیاژهای سبک و مستحکم، تیغه، چوب و مواد پلاستیکی تشکیل شده است. ساخت این سازه‌های پیش ساخته در سال های اخیر بسیار رواج داشته است. مهم‌ترین علت آن قیمت پایین‌تر ساختمان‌های پیش ساخته نسبت به دیگر بناها است.

امروزه برای ساخت بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌ها در اغلب کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته از اجزای ساختمان پیش ساخته استفاده می‌شود. مزیت دیگر این ساختمان ها علاوه بر قیمت پایین، سرعت ساخت و ساز، قابلیت جابه‌جایی، قابلیت دمونتاژ و عایق بودن در برابر حرارت، صوت و سرما می باشد.

مزایای خانه پیش ساخته چیست؟

از جمله مزایای خانه‌های پیش ساخته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت در برابر زلزله تا ۹ ریشتر
  2. امکان نصب در هر شرایط آب و هوایی
  3. عایق مناسب گرما و سرما و کاهش چشمگیر مصرف انرژی
  4. عدم نفوذ حشرات موذی
  5. ساخت و نصب در سریع ترین زمان ممکن
  6. امکان هرگونه تغییر در نقشه داخلی
  7. قابلیت استفاده دوباره در محلی دیگر
  8. نصب ساختمان بدون بر جا ماندن نخاله های ساختمانی و ایجاد مزاحمت برای همسایگان

قیمت خانه های پیش ساخته چقدر است؟

هدف اولیه از ساخت این ساختمان ها عرضه با قیمت پایین بوده است به طوری که یکی از مباحث مورد توجه درباره ی این سازه ها قیمت تمام شده ی آن ها است. توجه به این نکته که در خانه های پیش ساخته تنها سازه است که مورد خرید و فروش قرار می گیرد و نه زمین مهم است. این امر موجب می گردد تا قیمت آن نسبت به دیگر بناها پایین تر باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه عمر و دوام این خانه ها بالا است، می توانید اقدام به خرید خانه ی پیش ساخته ی دست دوم کنید که قیمت پایین تری دارند. البته خانه های پیش ساخته ی دست دوم در کارگاه ها طی فرآیندی نوسازی می شوند به طوری که فرق چندانی با سازه های نو نداشته باشند.

قوانین به خصوص خانه های پیش ساخته چیست؟

لازم است قبل از سفارش ساخت این خانه ها از تمامی قوانبن ساختمان های پیش ساخته مطلع باشید. به دلیل اینکه ممکن است در برخی مناطق شهرداری اجازه ساخت و ساز این ساختمان‌ها را ندهد یا مونتاژ این سازه‌ها در آن محل قوانین مشخصی داشته باشد. به عنوان مثال در اتحادیه اروپا قوانین ساخت خانه های پیش ساخته به قوانین محلی بستگی دارد و قانون یکپارچه‌ای برای ساخت و ساز این سازه‌ها وجود ندارد.

حین خرید ویلای پیش ساخته به چه مواردی باید توجه کرد؟

زمانی که می خواهید سفارش ساخت یک ویلا یا خانه پیش ساخته را بدهید، باید به مواردی توجه داشته باشید. مهم‌ترین نکته ابعاد این خانه پیش ساخته و شکل کلی آن است. برخی افراد اینگونه تصور می کنند که مقاومت این سازه‌ها نسبت به سازه‌هایی که به شیوه‌های سنتی ساخته می‌شوند کمتر است، اما اگر در ساخت این سازه ها استانداردهای لازم رعایت شود و از مواد اولیه باکیفیت استفاه شود، مقاومت ساختمان پیش ساخته می‌تواند بیشتر نیز باشد.

زمانی که می خواهید سفارش ساخت یک ویلا یا خانه پیش ساخته را بدهید باید به فاکتورهایی چون ابعاد و امکانات این ساختمان توجه داشته باشید. این موارد به صورت مستقیم بر روی قیمت ساختمان پیش ساخته تاثیر می‌گذارند.