دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره ی فود تراک (کامیون غذای سیار)

کامیون غذای سیار چیست؟

کامیون غذا سیار (Food Truck)، وسیله‌ی نقلیه بزرگی است که برای پخت و فروش غذا تجهیز می‌شود. این کامیون‌ها اغلب در خیابان‌های پررفت و آمد و شلوغ مستقر می‌شوند. عرضه غذاهای فوری مانند ساندویچ و سیب زمینی سرخ کرده در این کامیون‌‌ها متداول‌تر است اما کامیون‌هایی از جمله کامیون‌های بستنی سیار، غذای یخ‌زده یا از پیش بسته‌بندی‌شده نیز در این صنعت فعالیت می‌کنند. بسیاری از کارآفرینان به دلیل هزینه راه‌اندازی کمتر فود تراک نسبت به افتتاح یک رستوران، آن را انتخاب می‌کنند.
در برخی موارد به کامیون های غذای سیار فود کورت و یا غذای شبانه نیز گفته می‌شود. معمولا این کامیون ها در ایران شب ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

فودتراک یا رستوران سیار، نوعی رستوران متحرک است که غذای خود را در داخل ون، کامیون و یا بیرون از خودرویی که به آن متصل می شود، تهیه و ارائه می کند. فود تراک ها ابتدا در شهرهای بزرگ آمریکا شروع به کار کرده و با موفقیت هایی که برای آن ها در حال ایجاد بود، به دیگر کشورهای جهان هم گسترش یافتند. فودتراک ها با سطح کمتری نسبت به رستوران ها و همچنین ارائه منوی متنوع و خلاقانه، مورد پسند مردم قرار گرفته و تبدیل به یک صنعت رو به رشد شده اند. به دلیل اینکه فودتراک ها معمولا به صورت متحرک هستند، این امر امکان رسیدن به مشتریان در نقاط مختلف را برای آن ها فراهم می کند و باعث افزایش قابل توجه درآمد آنان می شود. اگر شما نیز قصد راه و اندازی و احداث این کسب و کار را دارید میتوانید با دالیا گروپ تماس بگیرید تا ما شما را در گروه صنعتی دالیا سازه به بهترین شکل راهنمایی کنیم.

مزایای کامیون غذای سیار چیست؟

1- احتیاج به سرمایه گذاری اولیه کم

رستوران سیار به دلیل اینکه به سرمایه گذاری اولیه کمتری نیاز دارد، به عنوان یک ایده تجاری با سود بالا در نظر گرفته می شود. این ویژگی یک مزیت رقابتی برای راه اندازی یک رستوران سیار به جای یک رستوران معمولی محسوب می‌شود.

2- هزینه های جاری کم 

داشتن یک رستوران ثابت احتیاج به سرمایه گذاری در خدمات گران قیمت، استخدام تعداد زیادی کارمند از جمله آشپز، صندوقدار، سرور، مدیران آشپزخانه، نظافتچی و غیره دارد. برخلاف آن هزینه های عملیاتی یک کامیون غذای سیار به صورت ماهانه بوده و محدود به غذا، لوازم و گاز است. در این کامیون‌ها  نیاز به استخدام پرسنل کامل ندارید. فقط یک تیم کوچک این کار را انجام می دهد و مالیات پرداختی توسط شما بسیار کمتر خواهد بود.

3- جذب طیف وسیع تری از مردم به عنوان مشتری

میتوان گفت تقریباً تمام کامیون‌های غذا، مقرون به صرفه هستند. این کامیون‌ها ادعا می کنند مشتریان آن ها بیشتر کسانی هستند که تمایلی به سرو غذا در یک رستوران پنج ستاره ندارند، اما خواهان یک وعده غذایی خوشمزه و باکیفیت هستند. کامیون‌های غذا در مقایسه با فروشندگان خیابانی غذای باکیفیت‌تر و در عین حال با قیمتی کمتر ارائه می‌دهند.

4- امتحان موقعیت‌های مختلف برای جذب مشتری بیشتر

یکی از دلایل اصلی موفقیت و یا شکست رستوران ها موقعیت و مکان آن‌ها است. حدود ۶۰ درصد از رستوران های جدید در سال اول شکست می خورند و نزدیک به ۸۰ درصد آن‌ها قبل از پنجمین سال فعالیت خود تعطیل می شوند. دلیل این امر موقعیت نامناسب و اجاره زیاد است. کامیون‌های غذا از این مشکل مصون هستند، شما می توانید مکان کامیون غذای خود را به انتخاب خود تغییر دهید.

مجوزهای مورد نیاز کامیون غذا کدام است؟

ممکن است چندین نوع مجوز فروش مواد غذایی نیاز داشته باشید اما این امر بستگی به شهرداری مد نظرتان دارد. در بعضی موارد مانند فروش غذا در یک جشنواره یا نمایشگاه خیابانی که برای مدت زمان محدودی است، گزینۀ مجوز موقت وجود دارد.

مجوزهای فروش مواد غذایی ممکن است محدود یا نامحدود باشد. با مجوزهای محدود فقط امکان فروش مواد غذایی بسته بندی شده وجود دارد به همین دلیل نیاز به بازرسی بهداشت زیادی ندارد. در صورتی که با مجوزهای نامحدود امکان فروش غذاهای بسته بندی شده و غیر از آن وجود دارد. بالطبع هزینه‌ی دریافت این دو نوع مجوز با یک دیگر متفاوت است که می توانید با توجه به نیاز و اولویت هایی که دارید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

خرید رستوران های سیار

شما نیز می‌توانید یک رستوران سیار خریداری کنید. این کسب و کارها برای ارائه خدمات غذایی در مکان‌های مختلف مانند پارک‌ها، میدان‌ها، دانشگاه‌ها و … استفاده می‌شوند. برای خرید یک رستوران سیار، شما باید به تجهیزات و تأسیسات لازم برای فعالیت در فضای باز فکر کنید، هزینه‌هایی مانند خودرو، دستگاه‌های آشپزی، لوازم و تجهیزات دفتری، هزینه نگهداری و نیروی کار را نیز باید در نظر بگیرید. قبل از خرید رستوران سیار بهتر است با کسانی که تجربه در این زمینه دارند صحبت کنید و نظر آن‌ها را در این باره بپرسید. جهت خرید رستوران سیار، فود تراک، موتور فود، فست فود سیار، کامین غذای سیار و از این نوع کسب و کار میتوانید با مشاورین ما در گروه صنعتی دالیا سازه تماس بگیرید. گروه صنعتی دالیا سازه(دالیا گروپ) با سابقه ای ۲۰ ساله در زمینه تولید محصولات کامپوزیت و فایبرگلاس در صنایع گوناگون در حال فعالیت می باشد. همچنین گروه صنعتی دالیا سازه مدتی است که تولید انواع موتور فود کیوسک و کانکس های سیار طرح دار را نیز در دستور کار خود قرار داده است. این تصمیم به جهت ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار و آسان کردن شرایط شروع کار و هزینه کمتر و در دسترس بودن بیشتر مواد غذایی و فست فود آبمیوه ها در اماکن مختلف ومراکز تفریحی و تجاری و راه اندازی کسب و کار با کمترین هزینه اتخاذ شده است.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *